Sunday, October 17, 2010

Verstopte neus hack

Een beetje een vreemde hack, maar ik ben toch benieuwd of andere mensen er ook iets aan hebben.

Heb je weleens dat je neus verstopt zit; dat je gaat liggen en wilt gaan slapen en dat dan opeens je neus dicht gaat zitten? Je dan niet meer lekker ademen kunt en je door je mond gaat ademen; je tong droogt uit, je gaat snurken etc.
Wat doe jij daaraan? Heb je ook een truc om weer lucht te krijgen? Vertel het hier; ik ben er heel benieuwd naar en misschien vele anderen met mij. En dan bedoel ik geen neusdruppels of -spray.

Voor mij helpt het volgende:

  • Ga op je favoriete zij liggen,
  • Doe het puntje van je duim of de knokkel van je wijsvinger tussen je lippen,
  • Zorg dat je hier een ontspannen houding in vindt.
  • Houd je tanden wel op elkaar,
  • Je lippen gaan daardoor iets uit elkaar,
  • Al snel zul je merken dat je neus open gaat en je weer vrij kunt ademen.


Mijn theorie bij deze hack:

  • Als baby drink je melk aan je moeders borst,
  • Je kunt tijdens dat drinken alleen door je neus ademen, dus die moet open zijn,
  • De tepel tussen je lippen zorgt voor een reflex dat je neus open gaat,
  • De tepel imiteer je met je duim of iets anders en de reflex treedt evengoed op.  

15 comments:

  1. Haha super! Ik ga weer duimen..

    ReplyDelete
  2. Snij een uitje klein en zet die naast je bed. Doe ik altijd bij mijn dochter die nog lekker duimt (en waarbij dat dus niet helpt)

    Groet,
    Margriet

    ReplyDelete
  3. Haha... ja, super irritant, een verstopte neus als je wilt gaan slapen. Maar om daarom nou te gaan duimen :).
    Ik los het al jaren op door houding: op je buik gaan liggen, als het linkerneusgat (het meest) verstopt is met je hoofd naar links, linkerbeen een stukje opgetrokken en rechter bovenarm omhoog (onder je kussen).
    Het neusgat gaat dan gegarandeerd weer open, meestal na een minuutje, soms een paar minuten en als je erg verstopt bent nog iets langer.
    Vaak is vervolgens je andere neusgat verstopt - kwestie van draaien. Een enkele keer moet je nog één of twee keer draaien voordat alles weer vrij is.
    Geen idee waarom, maar het werkt altijd.

    ReplyDelete
  4. Je ademhaling verandert om de vier uur van je linker naar je rechter neusgat, vandaar dat er vaak maar 1 neusgat dicht zit.

    ReplyDelete
  5. Ik heb ook een mooie. Mijn mond gaat vanzelf open als ik slaap. Dat is heel irritant. Ik weet ook zeker dat ik tijdens het slapen de duim eruit gooi.

    Mijn oplossing is niet zo charmant maar help heel goed. Ik plak regelmatig een pleister op m'n mond!

    ReplyDelete
  6. Remy, die duim gaat er inderdaad wel uit, maar als je neus dicht gaat zitten en je hebt een pleister op je mond, lijkt mij dat wel eng.

    ReplyDelete
  7. Een ui naast het bed of, in zware gevallen, een uienomslag: een paar uien fijn snijden, die in een theedoek strak oprollen en met een veiligheidsspeld om je nek vastmaken en lekker gaan slapen.

    Volgende dag wel je kamer even luchten en zelf onder de douche ;-)
    (of niet: scheelt beenruimte in de trein!)

    ReplyDelete
  8. Ja de ui, maar die is toch meer voor als je verkouden bent?
    Mijn neus gaat toch ook regelmatig dicht zitten door een opzwellend slijmvlies, zonder verkouden te zijn.
    En dan doet 't "duimen" z'n werk.

    ReplyDelete
  9. Ongelooflijk ! Ik lig ziek op bed en zit op mn telefoon te zoeken hoe ik neus open krikg. Ik probeerde je tip door op puntje van mn duim te zuigen en jahoor ! Mn neus schiet gelijk open ! Thnx !

    ReplyDelete
  10. Ik weet niet of het bij iedereen werkt, maar bij mij helpt het wel. Alleen is het niet zo charmant... Mijn oplossing is om een paar minuten je neus dichtknijpen, maar intussen wel ademen door je mond. Op gegeven moment als je het los laat gaat je neus lopen. Het zou dan handig zijn als je een zakdoek bij je had. Intussen de neus nog loopt, snuit je hem en is het meeste snot al weg. Ik weet niet of het bij een van jullie werkt. Bij mij kn ieder geval wel. Mvg mij.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete